Czy wybór domeny dla firmy ma znaczenie w pozycjonowaniu strony?

Wybór domeny internetowej jest pierwszą decyzją, jaką należy podjąć, aby pokazać firmę w internecie. Ten wybór wpływa na sukces strony internetowej w każdym obszarze, szczególnie na optymalizację strony dla wyszukiwarek (SEO) oraz marketing w mediach społecznościowych (SMM).

Wybór nazwy domeny jest ważny. Jak rozpocząć proces wyboru domeny?

10 zasad jak wybrać najlepszą domenę:

  1. Zacznij od zastanowienia się, jakie słowa opisują twoją firmę, rodzaj działalności, jaki prowadzisz, jakie towary lub usługi sprzedajesz. Przykład: dla firmy instalującej i obsługującej systemy grzewcze podstawowymi zwrotami opisującymi ich produkty i działalność są: instalacje grzewcze, instalacje gazowe, kotły co, pompy ciepła… Zastanów się czy twój klient, który niekoniecznie jest fachowcem w twojej branży użyje takich zwrotów szukając informacji na temat oferowanych przez Ciebie usług. Jakie słowa wpisze w wyszukiwarkę twój potencjalny klient, który jest laikiem? W naszym przykładzie firmy instalującej systemy grzewcze potocznie używanymi zwrotami są: piece co, ogrzewanie gazowe itp. Warto dopisać te niefachowe zwroty do listy słów, które posłużą nam, jako baza wyjściowa do poszukiwań idealnej domeny.
  1. Zanim zaczniesz tworzyć atrakcyjne kombinacje nazw dla domeny na bazie wymyślonych słów warto sprawdzić, jaki jest potencjał wyszukiwania dla wybranych słów. Które zwroty są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów? Ile jest takich miesięcznych wyszukiwań (jeśli prowadzimy firmę lokalnie to warto sprawdzić statystyki wyszukiwania tylko w faktycznym obszarze działania naszej firmy np. w naszym województwie). Faworytami do tworzenia domeny powinny być słowa i zwroty, które mają najwyższe wyniki wyszukiwania i najlepiej opisują faktyczną działalność naszej firmy. Daje to szansę na szerszy zasięg, na większą ilość potencjalnych klientów. W naszym przykładzie, jeśli firma obsługująca systemy grzewcze nie prowadzi sprzedaży kolektorów słonecznych to nie powinna rozważać używania ich w nazwie, mimo iż mają najlepsze statystyki wyszukiwania.
  1. Wybierz dla domeny oryginalną nazwę. Sprawdź, co pokazuje wyszukiwarka, jeśli wpiszesz wytypowane słowa i zwroty. Czy istnieją już strony o dokładnie takiej nazwie albo zbliżonej? Jeśli tak to zapomnij o tym zwrocie. Nie ma sensu tworzyć domeny podobnej do istniejącej używając np. liczby mnogiej, jeśli chce się budować własną markę w internecie. Innym sposobem na sprawdzenie czy wybrana domena jest dostępna jest wejście na stronę firmy, w której można kupić domenę, zwykle mają one możliwość sprawdzenia kilku domen na raz. Jeśli domena jest zajęta podpowiadają też inne domeny do wyboru.
  1. Czy ma znaczenie wybór domeny najwyższego poziomu – czy ma znaczenie to, co stoi po kropce naszej wybranej nazwy? Jeśli myślisz serio o stronie dla twojej firmy i domenie na zawsze to wybierz raczej domenę „.pl”, czyli np. systemygrzewcze.pl niż „. club” – chyba, że tworzysz stronę dla stowarzyszenia miłośników systemów grzewczych lub faktycznie klub nocny o nazwie „Sytemy Grzewcze”.
  2. Domena powinna być łatwa do zapamiętania. Jeśli ktoś dotrze na twoją doskonałą stronę internetową a później zapomni jej nazwę nie będzie mógł łatwo na nią wrócić ani podzielić się swoim odkryciem ze znajomymi.
  1. Wybrana dla twojej firmy domena powinna mieć łatwą pisownię, aby uniknąć niepotrzebnej utraty ruchu. Z powodu błędu w pisowni potencjalni klienci mogą trafić na inne strony.
  1. Z tych samych, co powyżej powodów domena powinna być krótka, najlepiej, jeśli jest to jeden wyraz.
  1. Staraj się nie używać łączników, spójników i liczb pisanych alfabetem w nazwie.
  1. Domena twojej firmy powinna natychmiast mówić ludziom, czego mogą się spodziewać po stronie internetowej z tego powodu nazwa z przykładu „systemygrzewcze.pl” lub „piececo.pl” jest dobra, choć może mniej spełnia inne warunki.
  1. Nie ulegaj ostatnim trendom. To, co aktualne dzisiaj za rok czy dwa może być przestarzałe i szkodliwe. Ta zasada dotyczy wszystkich działań w internecie gdzie reguły i trendy zmieniają się szczególnie szybko.

Przy ostatecznym wyborze domeny korzystaj z wyżej wymienionych wskazówek, ale nie trzymaj się ich kurczowo. To Twoja decyzja i niech rozsądek podpowie Ci, które z wymagań stawianych nazwie domeny są dla Ciebie ważniejsze.

 

%d bloggers like this: