Zaznacz stronę

Sytuacja z wirusem i pandemią zmusza do przemyślenia strategii sprzedaży niezależnie od tego jaki rodzaj biznesu posiadacie. Strona internetowa i sklep online wydają się niezbędne do tego by przetrwać kryzysowe sytuacje takie jak zamknięcie i nie utracić klientów.

Czy można sprzedawać w internecie nie posiadając własnego sklepu online?

Tak, można np. na allegro.pl albo ebay.pl

Nie jest to za darmo niestety.

Publikacja oferty przedmiotu na sprzedaż w Allegro jest darmowa poza kilkoma kategoriami produktów (np. samochody, maszyny, przyczepy, pojazdy, łodzie…). Są natomiast prowizje od sprzedaży. Nie są one jednakowe, zalezą od kategorii do jakiej należy produkt i mogą się wahać między kilka złotych a wysoki procent od ceny sprzedaży więcej możesz znaleźć na https://allegro.pl/regulamin/pl/zalacznik-4 Musisz również zapłacić za reklamę jeśli chcesz swój produkt wyróżnić i mieć większe szanse na klientów.

Opłaty za wystaiwenie przedmiotu na ebay to 1 zł a prowizja od sprzedaży 10%.

Jeśli macie dużo produktów to własny sklep internetowy może być na dłuższą metę ciekawszym rozwiązaniem. Jest również praktyczny bo zarządzacie wszystkimi produktami i operacjami sami, macie pod kontrolą w jednym miejscu zamówienia i cały proces sprzedaży.

Można oczywiście ogłaszać przedmioty w portalach darmowych ogłoszeń takich jak sprzedajemy.pl gumtree.pl olx.pl sellero.pl czy innych…

Czy można sprzedawać na Facebooku i Instagramie?

Tak można ale trzeba posiadać sklep internetowy aby odesłać klienta z Facebook czy Instagram do dokończenia procesu zakupu online w sklepie. Można oczywiście pokazywać produkty i ich cenę w FB w zakładce sklep bez posiadania sklepu internetowego ale wtedy klient będzie musiał się z wami kontaktować np. Messengerem żeby umówić warunki zakupu, dostawy i płatności.

Czy sklep internetowy jest niezbędny i ile kosztuje?

W nielicznych przypadkach jeśli koncentrujesz się wyłącznie na działaniach do lokalnej społeczności i masz stacjonarny punkt sprzedaży, możesz obejść się bez sklepu online. Możesz utrzymywać z klientami kontakt telefoniczny i tak przyjmować zamówienia ale nawet w takim przypadku posiadanie sklepu internetowego może ułatwić ogarnięcie zamówień i ich realizację.

Sklepy online można wykonać w różnych systemach, popularne to: Prestashop, Magento, Woocommerce.

Można też otworzyć sklep używając gotowych rozwiązań gdzie płaci się za używanie rodzaj abonamentu. Ceny są różne i mogą być to opłaty stałe lub prowizje od sprzedaży albo mix obu. Do takich rozwiązań należy shopify (platforma Facebooka) shoper.pl – pakiet przy większej liczbie produktów 124 zł netto miesięcznie, teraz obniżka czasowa do 50 zł, czy indico.pl – opłata miesięczna od 247 zł, sky-shop.pl- średni pakiet 179 zł miesięcznie netto,

Takie rozwiązanie może mieć zalety dla kogoś kto zna już zasady sprzedaży w internecie, wie czego oczekuje i może sprawdzić na dzień dobry czy oferowane pakiety spełniają te oczekiwania.

Wadą jest to że sklep tak naprawdę nie należy do Ciebie, ty tylko wynajmujesz przestrzeń i narzędzia. Jeśli nie zapłacisz wszystko zniknie i musisz zaczynać od zera. Kolejna wada to potencjalne roczne stałe koszty, płacisz co miesiąc nawet jeśli jest to tylko 100 zł to po roku wydałeś 1200 zł i nie posiadasz nic. Firma u której stworzyłeś swój sklep może też w każdej chwili zamknąć platformę albo zrezygnować ze współpracy z tobą. Nic tam tak naprawdę nie należy do Ciebie.

Jeśli planujesz sprzedawać dłużej niż kilka miesięcy własny sklep internetowy jest w sumie tańszy. Wydasz na niego raz na początku od 1300 – 4000 zł w zależności od systemu w jakim sklep będzie utworzony wielkości projektu, indywidualnych wymagań, ilości produktów. Później będzie już tylko koszt domeny i serwera. Zaleta – masz za to własne narzędzie, z którego nikt Cię nie wyrzuci i nie powie Ci że danego produktu nie wolno sprzedawać bo…. Możesz też zacząć od małego sklepu i go rozbudowywać.

Własny sklep internetowy nie musi być drogi. Podstawowy sklep internetowy Woocommerce może kosztować tylko 1300 zł + VAT. ZAPTYAJ O OFERTĘ

Jakie są całkowite koszty roczne posiadania własnego sklepu online:

– domena  (w zależności od domeny kilkanaście albo kilkaset zł rocznie, domenę można kupić często za 0zł a następne lata mogą kosztować od 15- 150 zł, więcej jeśli domena jest np. typu .com)

– miejsce na serwerze czyli tzw. Hosting, dla podstawowego sklepu może się zmieścić w 200 zł netto. Często opłaty zależą od wielkości zużywanego miejsca i ruchu na serwerze czyli im więcej ty masz klientów tym więcej zapłacisz ale to jest ok. bo też więcej zarabiasz?

To są właściwie całkowite koszty roczne jakie będziesz ponosić jeśli chcesz aby twój własny sklep internetowy był aktywny.

Koszt wykonania sklepu jest jednorazowy i zależy od wymaganych dostępnych opcji i od tego jak bardzo chcesz modyfikować jego wygląd. Wprowadzenie produktów do sklepu często jest osobną opłatą więc możesz zrobić to sam i zaoszczędzić.

Prosty sklep Woocommerce, który ma taką zaletę, że jest od razu połączony z łatwą do edytowania stroną internetową/ blogiem, kosztuje 1300 zł + VAT.

Podsumowanie:

Własny sklep internetowy kosztuje mniej więcej tyle co używanie cudzych platform przez rok a jego niewątpliwą zaletą jest to że to ty jesteś właścicielem, decydujesz o wszystkim i masz go na własność.