Czy wybór domeny dla firmy ma znaczenie w pozycjonowaniu strony?
Wybór domeny internetowej jest pierwszą decyzją, jaką należy podjąć, aby pokazać firmę w internecie. Ten wybór wpływa na sukces strony internetowej w każdym obszarze, szczególnie na optymalizację strony dla wyszukiwarek (SEO) oraz marketing w mediach społecznościowych (SMM).
Wybór nazwy domeny jest ważny. Jak rozpocząć proces wyboru domeny?
10 zasad jak wybrać najlepszą domenę:
- Zacznij od zastanowienia się, jakie słowa opisują twoją firmę, rodzaj działalności, jaki prowadzisz, jakie towary lub usługi sprzedajesz. Przykład: dla firmy instalującej i obsługującej systemy grzewcze podstawowymi zwrotami opisującymi ich produkty i działalność są: instalacje grzewcze, instalacje gazowe, kotły co, pompy ciepła… Zastanów się czy twój klient, który niekoniecznie jest fachowcem w twojej branży użyje takich zwrotów szukając informacji na temat oferowanych przez Ciebie usług. Jakie słowa wpisze w wyszukiwarkę twój potencjalny klient, który jest laikiem? W naszym przykładzie firmy instalującej systemy grzewcze potocznie używanymi zwrotami są: piece co, ogrzewanie gazowe itp. Warto dopisać te niefachowe zwroty do listy słów, które posłużą nam, jako baza wyjściowa do poszukiwań idealnej domeny.
- Zanim zaczniesz tworzyć atrakcyjne kombinacje nazw dla domeny na bazie wymyślonych słów warto sprawdzić, jaki jest potencjał wyszukiwania dla wybranych słów. Które zwroty są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów? Ile jest takich miesięcznych wyszukiwań (jeśli prowadzimy firmę lokalnie to warto sprawdzić statystyki wyszukiwania tylko w faktycznym obszarze działania naszej firmy np. w naszym województwie). Faworytami do tworzenia domeny powinny być słowa i zwroty, które mają najwyższe wyniki wyszukiwania i najlepiej opisują faktyczną działalność naszej firmy. Daje to szansę na szerszy zasięg, na większą ilość potencjalnych klientów. W naszym przykładzie, jeśli firma obsługująca systemy grzewcze nie prowadzi sprzedaży kolektorów słonecznych to nie powinna rozważać używania ich w nazwie, mimo iż mają najlepsze statystyki wyszukiwania.
- Wybierz dla domeny oryginalną nazwę. Sprawdź, co pokazuje wyszukiwarka, jeśli wpiszesz wytypowane słowa i zwroty. Czy istnieją już strony o dokładnie takiej nazwie albo zbliżonej? Jeśli tak to zapomnij o tym zwrocie. Nie ma sensu tworzyć domeny podobnej do istniejącej używając np. liczby mnogiej, jeśli chce się budować własną markę w internecie. Innym sposobem na sprawdzenie czy wybrana domena jest dostępna jest wejście na stronę firmy, w której można kupić domenę, zwykle mają one możliwość sprawdzenia kilku domen na raz. Jeśli domena jest zajęta podpowiadają też inne domeny do wyboru.
- Czy ma znaczenie wybór domeny najwyższego poziomu – czy ma znaczenie to, co stoi po kropce naszej wybranej nazwy? Jeśli myślisz serio o stronie dla twojej firmy i domenie na zawsze to wybierz raczej domenę „.pl”, czyli np. systemygrzewcze.pl niż „. club” – chyba, że tworzysz stronę dla stowarzyszenia miłośników systemów grzewczych lub faktycznie klub nocny o nazwie „Sytemy Grzewcze”.
- Domena powinna być łatwa do zapamiętania. Jeśli ktoś dotrze na twoją doskonałą stronę internetową a później zapomni jej nazwę nie będzie mógł łatwo na nią wrócić ani podzielić się swoim odkryciem ze znajomymi.
- Wybrana dla twojej firmy domena powinna mieć łatwą pisownię, aby uniknąć niepotrzebnej utraty ruchu. Z powodu błędu w pisowni potencjalni klienci mogą trafić na inne strony.
- Z tych samych, co powyżej powodów domena powinna być krótka, najlepiej, jeśli jest to jeden wyraz.
- Staraj się nie używać łączników, spójników i liczb pisanych alfabetem w nazwie.
- Domena twojej firmy powinna natychmiast mówić ludziom, czego mogą się spodziewać po stronie internetowej z tego powodu nazwa z przykładu „systemygrzewcze.pl” lub „piececo.pl” jest dobra, choć może mniej spełnia inne warunki.
- Nie ulegaj ostatnim trendom. To, co aktualne dzisiaj za rok czy dwa może być przestarzałe i szkodliwe. Ta zasada dotyczy wszystkich działań w internecie gdzie reguły i trendy zmieniają się szczególnie szybko.
Przy ostatecznym wyborze domeny korzystaj z wyżej wymienionych wskazówek, ale nie trzymaj się ich kurczowo. To Twoja decyzja i niech rozsądek podpowie Ci, które z wymagań stawianych nazwie domeny są dla Ciebie ważniejsze.