Ponad 70% czasu spędzanego na Youtube przez widzów jest wynikiem rekomendowanych przez YT filmów. Przeciętny czas spędzany na oglądaniu filmów w Youtube wynosi 60 minut.
Youtube ma olbrzymi wpływ na to co widzowie oglądają również na to co jest produkowane.
Od tego o czym jest twój film, jak jest długi, kiedy go publikujesz, jakie słowa kluczowe użyjesz w opisie, jakie wezwania do działania umieścisz w filmie może zależeć jego sukces.
Na świecie jest publikowane 400 godzin filmów co minutę! Warto wiedzieć co może zwiększyć szanse twojego filmu na sukces.
Krótka historia Youtube przez lata:
Przed rokiem 2012 było łatwo liczyły się tylko wyświetlenia, do 2016 roku doszedł jeszcze jak o czynnik oceny czas oglądania i czas sesji w Yt. W 2016 roku Youtube wprowadził uczenie maszynowe do algorytmu w wyniku czego w następnych latach były kłopoty z jakością i niebezpiecznymi treściami. W 2019 roku nastąpiło ograniczenie wyświetlania „ niepokojących treści” czyli takich które mogą być niebezpieczne, ranić lub dezinformować użytkowników.
Jak działa algorytm Youtube 2020r.
Youtube jest wyszukiwarką i ma za cel pomóc widzą znaleźć filmy jakie chcą oglądać aby zmaksymalizować ich czas przebywania na platformie.
Algorytm wpływa na to co pojawia się w 6 miejscach w YT:
– w wynikach wyszukiwania
– wśród rekomendowanych filmów
– na Twojej stronie domowej Youtube
– na liście popularnych
– w subskrypcjach kanałów
– w powiadomieniach
Wiadomo że algorytm YT śledzi preferencje i satysfakcję użytkownika z oglądanych filmów aby proponować spersonalizowany strumień rekomendacji.
Co wpływa na ten wybór rekomendacji? Po pierwsze podobieństwo do filmów wcześniej oglądanych przez użytkownika (bazując na historii oglądania) po drugie wszystkie filmy dostają „punkty” aby wyłonić najlepszych kandydatów. Te punkty są przyznawane np. na podstawie takich cech jak czas od opublikowania (nowości) i częstotliwość z jaką dany kanał publikuje. To oczywiście nie są wszystkie czynniki Youtube nie ujawnia wszystkich.
Z drugiej storny Youtube jako wyszukiwarka opiera się na innych założeniach. Tu decydujące czynniki to:
– Co widzowie oglądają a czego nie chcą czyli współczynnik oddtworzeń filmu w stosunku do jego wyświetleń np. miniatury filmu
– Ile czasu ludzie spędzają na oglądaniu danego filmu (czas oglądania lub retencja)
– Jak szybko film nabiera efektu kuli śnieżnej lub nie (szybkość wzrostu wyświetleń)
– Jak nowy jest film (nowe filmy dostają ekstra szansę żeby sprawdzić czy nabiorą efektu kuli śnieżnej z wyświetleniami)
– jak często kanał publikuje nowe filmy
– ile czasu ludzie spędzają na Youtube (czas sesji)
– polubienia, nie lubienia, udostępnienia
– „nie interesujące” negatywny komunikat do Youtube
Te czynniki mają znaczenie ale trzeba pamiętać, że algorytm jest skomplikowany i ciągle podlega zmianom.
13 sposobów aby poprawić organiczny zasięg na Youtube uzyskać więcej wyświetleń i szybszy wzrost kanału.
- Używaj słów kluczowych w tytule filmu (dla tych słów kluczowych chcesz żeby film był wyświetlany). Tytuł musi odzwierciedlać to co znajdzie się w filmie. Chcesz przecież by oglądali a nie zamykali po 2 sekundach wyświetlania.
- Wyciśnij co się da z opisu filmu. Dłuższe opisy dają szansę na wstawienie większej liczby słów kluczowych i pozwalają Youtube zorientować się o czym jest film i komu ma go wyświetlać
- Używaj informacji ze swoich statystyk aby zobaczyć dla jakich haseł były wyświetlane filmy, dodaj je do swoich tytułów, opisów, tagów
- Używaj informacji ze swoich statystyk kanału aby dowiedzieć się czego ludzie szukali i twórz filmy odpowiadające na te potrzeby
- Twórz napisy do filmow (jeśli publikujesz po angielsku możesz to zrobić automatycznie) po polsku niestety musisz je dodać ręcznie. Wielu ludzi ogląda filmy bez dźwięku
- Tłumacz swoje filmy na tyle języków na ile potrafisz. Nie zapomnij o tłumaczeniu tytułów i opisów
- Twórz oryginalne przyciągające oko mniatury dla filmu
- Przekonaj widzów że powinni oglądać cały film do końca a jeśli się spodziewasz że mogą zrezygnować w jakimś momencie twórz karty odsyłające ich do innych twoich filmów
- Na końcu filmu koniecznie używaj ekranów końcowych pokazujących możliwość zobaczenia innego twojego filmu i subskrypcji kanału
- Przekonuj widzów, że warto subskrybować twój kanła, podaj argumenty dlaczego. Powiedz jak to zrobić – wciśnij czerwony guzik Subskrybuj
- Twórz całe playlisty nie tylko 1 film…Więcej filmów o podobnej tematyce pozwala zatrzymać widza dłużej w twoim kanale
- Promuj swój kanał gdzie się tylko da. Wysyłaj info mailem, wstawiaj wpisy na inne media społecznościowe o swoim kanale i nowych filmach.
- Korzystaj z wiedzy jaką dostarcza analityka twojego kanału dowiesz się jakie filmy podobają się bardziej, kiedy w trakcie oglądania widzowie rezygnują, kiedy musisz wymienić film na nowy.