Zaznacz stronę

Sytuacja z wirusem i pandemią zmusza do przemyślenia strategii sprzedaży niezależnie od tego jaki rodzaj biznesu posiadacie. Strona internetowa i sklep online wydają się niezbędne do tego by przetrwać kryzysowe sytuacje takie jak zamknięcie i nie utracić klientów.

Czy można sprzedawać w internecie nie posiadając własnego sklepu online?

Tak, można np. na allegro.pl albo ebay.pl

Nie jest to za darmo niestety.

Publikacja oferty przedmiotu na sprzedaż w Allegro jest darmowa poza kilkoma kategoriami produktów (np. samochody, maszyny, przyczepy, pojazdy, łodzie…). Są natomiast prowizje od sprzedaży. Nie są one jednakowe, zalezą od kategorii do jakiej należy produkt i mogą się wahać między kilka złotych a wysoki procent od ceny sprzedaży więcej możesz znaleźć na https://allegro.pl/regulamin/pl/zalacznik-4 Musisz również zapłacić za reklamę jeśli chcesz swój produkt wyróżnić i mieć większe szanse na klientów.

Opłaty za wystaiwenie przedmiotu na ebay to 1 zł a prowizja od sprzedaży 10%.

Jeśli macie dużo produktów to własny sklep internetowy może być na dłuższą metę ciekawszym rozwiązaniem. Jest również praktyczny bo zarządzacie wszystkimi produktami i operacjami sami, macie pod kontrolą w jednym miejscu zamówienia i cały proces sprzedaży.

Można oczywiście ogłaszać przedmioty w portalach darmowych ogłoszeń takich jak sprzedajemy.pl gumtree.pl olx.pl sellero.pl czy innych…

Czy można sprzedawać na Facebooku i Instagramie?

Tak można ale trzeba posiadać sklep internetowy aby odesłać klienta z Facebook czy Instagram do dokończenia procesu zakupu online w sklepie. Można oczywiście pokazywać produkty i ich cenę w FB w zakładce sklep bez posiadania sklepu internetowego ale wtedy klient będzie musiał się z wami kontaktować np. Messengerem żeby umówić warunki zakupu, dostawy i płatności.

Czy sklep internetowy jest niezbędny i ile kosztuje?

W nielicznych przypadkach jeśli koncentrujesz się wyłącznie na działaniach do lokalnej społeczności i masz stacjonarny punkt sprzedaży, możesz obejść się bez sklepu online. Możesz utrzymywać z klientami kontakt telefoniczny i tak przyjmować zamówienia ale nawet w takim przypadku posiadanie sklepu internetowego może ułatwić ogarnięcie zamówień i ich realizację.

Sklepy online można wykonać w różnych systemach, popularne to: Prestashop, Magento, Woocommerce.

Można też otworzyć sklep używając gotowych rozwiązań gdzie płaci się za używanie rodzaj abonamentu. Ceny są różne i mogą być to opłaty stałe lub prowizje od sprzedaży albo mix obu. Do takich rozwiązań należy shopify (platforma Facebooka) shoper.pl – pakiet przy większej liczbie produktów 124 zł netto miesięcznie, teraz obniżka czasowa do 50 zł, czy indico.pl – opłata miesięczna od 247 zł, sky-shop.pl- średni pakiet 179 zł miesięcznie netto,

Takie rozwiązanie może mieć zalety dla kogoś kto zna już zasady sprzedaży w internecie, wie czego oczekuje i może sprawdzić na dzień dobry czy oferowane pakiety spełniają te oczekiwania.

Wadą jest to że sklep tak naprawdę nie należy do Ciebie, ty tylko wynajmujesz przestrzeń i narzędzia. Jeśli nie zapłacisz wszystko zniknie i musisz zaczynać od zera. Kolejna wada to potencjalne roczne stałe koszty, płacisz co miesiąc nawet jeśli jest to tylko 100 zł to po roku wydałeś 1200 zł i nie posiadasz nic. Firma u której stworzyłeś swój sklep może też w każdej chwili zamknąć platformę albo zrezygnować ze współpracy z tobą. Nic tam tak naprawdę nie należy do Ciebie.

Jeśli planujesz sprzedawać dłużej niż kilka miesięcy własny sklep internetowy jest w sumie tańszy. Wydasz na niego raz na początku od 1300 – 4000 zł w zależności od systemu w jakim sklep będzie utworzony wielkości projektu, indywidualnych wymagań, ilości produktów. Później będzie już tylko koszt domeny i serwera. Zaleta – masz za to własne narzędzie, z którego nikt Cię nie wyrzuci i nie powie Ci że danego produktu nie wolno sprzedawać bo…. Możesz też zacząć od małego sklepu i go rozbudowywać.

Własny sklep internetowy nie musi być drogi. Podstawowy sklep internetowy Woocommerce może kosztować tylko 1300 zł + VAT. ZAPTYAJ O OFERTĘ

Jakie są całkowite koszty roczne posiadania własnego sklepu online:

– domena  (w zależności od domeny kilkanaście albo kilkaset zł rocznie, domenę można kupić często za 0zł a następne lata mogą kosztować od 15- 150 zł, więcej jeśli domena jest np. typu .com)

– miejsce na serwerze czyli tzw. Hosting, dla podstawowego sklepu może się zmieścić w 200 zł netto. Często opłaty zależą od wielkości zużywanego miejsca i ruchu na serwerze czyli im więcej ty masz klientów tym więcej zapłacisz ale to jest ok. bo też więcej zarabiasz😊

To są właściwie całkowite koszty roczne jakie będziesz ponosić jeśli chcesz aby twój własny sklep internetowy był aktywny.

Koszt wykonania sklepu jest jednorazowy i zależy od wymaganych dostępnych opcji i od tego jak bardzo chcesz modyfikować jego wygląd. Wprowadzenie produktów do sklepu często jest osobną opłatą więc możesz zrobić to sam i zaoszczędzić.

Prosty sklep Woocommerce, który ma taką zaletę, że jest od razu połączony z łatwą do edytowania stroną internetową/ blogiem, kosztuje 1300 zł + VAT.

Podsumowanie:

Własny sklep internetowy kosztuje mniej więcej tyle co używanie cudzych platform przez rok a jego niewątpliwą zaletą jest to że to ty jesteś właścicielem, decydujesz o wszystkim i masz go na własność.