Zaznacz stronę

Masz nową stronę internetową, sklep, blog, wykonałeś ją sam lub zapłaciłeś komuś za zrobienie ale nie wiesz co zrobić aby strona była widoczna w wynikach wyszukiwania Google.

Musisz zrozumieć jak to działa. Najpierw na twojej stronie muszą pojawić się roboty Google żeby zaindeksować istniejące na niej treści.

Jak powiadomić Google że istnieje nowa strona i powinna zostać zaindeksowana?

Jedyny skuteczny sposób, który się sprawdza do podłączenie do strony Google Analytics (narzędzie Google do analizy ruchu na stronie, przyda Ci się żeby wiedzieć czy ktoś odwiedza stronę i dlaczego to robi) oraz Search Console – narzędzie Google (dawniej Google Webmaster Tools), które pozwala przesłać mapę strony XML oraz badać stan zaindeksowania i zobaczyć wszystkie komunikaty o ewentualnych błędach na stronie (w uproszczeniu)

Nie ważne czy będziesz podłączać Google Analytics i Search Console sam czy też zlecisz to mnie lub komuś innemu. WAŻNE żeby zostało to zrobione na twoim koncie Google. Wszystkie twoje usługi Google dla firmy/strony powinny być spięte jednym kontem Google (gmailem), którego ty jesteś właścicielem. Uwierz mi to bardzo upraszcza dalsze działania i gwarantuje, że w przyszłości nie będziesz mieć kłopotów. Mam wielu klientów, którzy trafili do mnie ponieważ ktoś kiedyś im namieszał i nie mogą teraz dostać się do własnych danych w Google Analytics itp. Można oczywiście później próbować odzyskać własność konta ale to nie jest takie proste więc lepiej nie ryzykować i od początku mieć Google Analytics i Search Console podłączone prawidłowo.

Następny krok to wstawienie mapy strony XML w Search Console

Jest tam miejsce gdzie należy podać link do mapy strony XML. Jeśli nie wiesz jak wygląda mapa i czy ją masz pytaj programistę, który robił stronę.

Jeśli wykonałeś stronę sam np. w WordPress to można dodać wtyczkę, która zapewni Ci nie tylko mapę strony XML ale również jej aktualizację jak dodasz jakieś nowe treści na swoją stronę, np. nowy wpis blogowy. Polecam wtyczkę Yoast SEO – nawet w wersji darmowej pomaga znacząco nowicjuszom w optymalizacji storny dla wyszukiwarek oraz posiada moduł dbający o twoją mapę strony XML.

Uwierz, jeśli dostarczysz  mapę strony do Google, roboty indeksujące przyjdą. Jeśli nie masz na stronie blokady indeksowania to strona zostanie zaindeksowana (częsty błąd gdy np. ktoś robi wam stronę i nie chce żeby była indeksowana zanim będzie gotowa blokuje indeksowanie np. przez „noindex” metatag a potem zapomina to zmienić jak strona jest już gotowa). Zwykle trwa to kilka dni. Trochę cierpliwości. Od założenia Search Console i dostarczenia mapy strony pierwsze zaindeksowane storny pojawiają się zwykle w ciągu 48 godzin. W Search Console można sprawdzać stan zaindeksowania, widać jakie strony zostały zaindeksowane i kiedy.

Jak to zrobić żeby strona była widoczna w wynikach wyszukiwania Goolge?

Samo zaindeksowanie stron przez Google nie daje nam niestety gwarancji bycia widocznym dla potencjalnych czytelników czy klientów. Dlaczego? Ponieważ linki do naszej strony (do wszystkich jej zaindeksowanych podstron czy produktów w sklepie internetowym) pojawiają się w wynikach wyszukiwania dla pewnych zwrotów obecnych na naszej stornie (słów kluczowych), są widoczne ale mogą się pojawiać bardzo daleko np. na 50 stronie z wynikami wyszukiwania dla tego hasła.

Niestety nikt kto czegoś szuka tak daleko nie chodzi. Badania pokazują że pierwsze 3 pozycje w wynika wyszukiwania na pierwszej stronie zbierają ponad 75% ruchu organicznego z wyników wyszukiwania a pozostałe strony poza pierwszą mogą liczyć na jedynie kilka % całego ruchu dla danego słowa kluczowego.

Wniosek?

Samo zaindeksowanie strony nie daje nam jeszcze gwarancji, że ktoś na nią trafi.

Mimo, że nowe strony otrzymują od Google zwykle pewne przywileje. Są czasem w ramach eksperymentów Google pokazywane znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania niż by to wynikało z ich parametrów. Dzieje się tak dlatego, ze Google w poszukiwaniu odpowiednich i aktualnych treści dla użytkowników testuje nowe strony, pokazuje linki do nich wysoko i obserwuje co się będzie działo, czy będą kliknięcia w link. Jest to szansa dla nowych stron ale żeby jej nie marnować trzeba mieć dobrze napisane nagłówki naszych stron oraz atrakcyjne opisy (meta description). Co prawda Google teraz sam często buduje treści jakie wyświetla pod naszym linkiem z fragmentów znalezionych na naszej stronie ale zawsze są to fragmenty zawierające wyszukiwane w danym momencie słowo kluczowe.

Tworząc treści na stronę miej zawsze na uwadze czy znajdują się w nich właściwe słowa kluczowe. Pamiętaj też o tym, że Google świetnie sobie radzi z językiem angielskim ale z polskim to już trochę gorzej i wszelkie odmiany mimo iż powinny być jednoznaczne dla Google nie zawsze są.

Przykład „projektowanie doświadczeń klientów” „projektować pozytywne doświadczenia klienta” to już nie będzie przez Google zrozumiane tak samo.

Skuteczna technika pisania tekstów pod pozycjonowanie to trochę jak wiedza połączona z intuicją i czarną magią ale jest jedna zasada obowiązująca dla wszystkich nowych stron internetowych.

Żeby zacząć się przebijać w górę wyników wyszukiwania dla ważnych dla nas słów kluczowych potrzebny jest ruch na stronę i to taki, który doceni nasze treści, zostanie na stronie jak najdłużej, obejrzy kilka zakładek im więcej tym lepiej. Ten początkowy ruch można zdobywać z mediów społecznościowych, e-mailingów do już znanych klientów czy nawet do znajomych osób z prośbą o poczytanie i ocenę strony (przy okazji możemy się wiele dowiedzieć o jej funkcjonalności). Można też generować ruch z reklam.

Jak zdobyć na początku istnienia nowej strony ruch z naturalnych (organicznych) wyników wyszukiwania w Google?

Wybierać do tworzenia treści właściwe słowa kluczowe. Muszą to być zwroty z tak zwanego długiego ogona czyli np. pełne zdania, pytania zadawane w internecie lub zestawienia kilku słów. Trzeba wybierać takie zwroty, które mają nie za dużą ilość wyszukiwani i trzeba selekcjonować takie, które po wpisaniu w wyszukiwarkę dają najlepiej „0” dosłownych odpowiedzi (tzn zero linków zawierających ten wyszukiwany zwrot w dosłownej nie zmienionej postaci). Do wyszukiwania i sprawdzania słów kluczowych potrzebne są dobre narzędzia wiec jeśli nie chcesz w nie inwestować, lub nie masz czasu na wykonywanie tej pracy musisz zapłacić firmie pozycjonującej lub zamówić takie badania np. u mnie.

Mając już wybrane odpowiednie zwroty (słowa kluczowe), dla których masz szansę się przebić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania można zacząć tworzyć odpowiednie treści. Przeczytaj więcej o tym co zrobić aby twoja strona była pierwsza w Google i jak optymalizować stronę dla wyszukiwarek

Więcej o tym Jak poprawić naturalne pozycjonowanie strony za darmo

Zobacz też jak zamieścić firmę na pierwszej stronie Google (wizytówka firmy na mapach Google)