Jak pokazać swojego bloga, konto Facebook, Instagram, kanał Youtube aby być zauważonym.
Gdzie influencer mały i duży może pokazać swój profil, konto, kanał aby zauważyły go firmy, partnerzy i reklamodawcy? Prosty sposób na zarabianie nawet dla początkujących influencerów przez pozyskiwanie sponsorów, reklamodawców.
Gdzie firmy mogą szukać influencerów a influencerzy pokazać swoje możliwości?
Firmy szukają influencerów samodzielnie przeglądając dane medium i szukając dużych i interesujących kont z danej niszy albo korzystają z usług istniejących w Polsce i na świecie portali skupiających influencerów zainteresowanych pokazywaniem produktów i tworzeniem sponsorowanych treści.
Nie koniecznie trzeba być gwiazdą by móc liczyć na współpracę za pieniądze z różnymi firmami. Często mniejsze konta mają więcej ofert ponieważ wyceniają swoje usługi taniej. Każdy ma szansę zwłaszcza jeśli publikuje w interesującej reklamodawców niszy lub ma wyjątkowe konto, profil czy kanał Youtube.
Sponsorów i parnterów do płatnej współpracy mogą znaleźć blogi czy strony nawet małe mające jedynie 1000 unikalnych użytkowników miesięczne. Również konta Instagram, Facebook czy kanały Youtube wielkości 1000 subskrybentów jeśli oferują ciekawe treści, są w szczególnej niszy i nie wyceniają się ponad miarę mają szansę na płatne zlecenia.
W Polsce jest kilka miejsc w sieci gdzie można zarejestrować i pokazać swój profil Facebook, Instagram czy kanał Youtube przedstawić swoją stronę/bloga aby znaleźć się w bazie, w której wyszukują influencerów firmy i marketingowcy. Warto to zrobić we wszystkich dostępnych gdyż niektórzy marketingowcy czy firmy korzystają tylko z jednego wybranego portalu.
Rejestracja jest bezpłatna, płaci się dopiero gdy przychodzi pierwsze zlecenie i jest to na ogół procent od wartości zamówienia (zwykle 15%). Płatność jest pobierana po realizacji z kwoty zapłaconej przez reklamodawcę więc nie ma problemów z rozliczeniami. Zarobki można normalnie przelać na swoje konto.
Zachęcam do otworzenia konta na tych portalach i zbadania szczegółowo jakie warunki współpracy oferują.
Polskie portale łączące influencerów, twórców treści z marketingowcami/firmami sponsorującymi materiały, zlecającymi reklamy:
O czym należy pamiętać tworząc swoje konto i przedstawiając swój blog, profil Facebook, Instagram czy kanał Youtube:
- Opis bloga, konta czy kanału powinien być dokładny i prawdziwy. Portale zwykle ułatwiają sprawę wymuszając wypełnianie pewnych rubryk. Warto przyjrzeć się jak zbudowany jest system wyszukiwania na portalu aby podać jak najwięcej informacji o swoim koncie czy blogu umożliwiających znalezienie go przez reklamodawcę. Wiele portali, blogów czy kont zajmuje się więcej niż jednym tematem. Jeśli macie bloga w którym są różne działy tematyczne wymieńcie je wszystkie – nigdy nie wiadomo jaki się trafi klient i czego będzie szukać.
- Podaj informację co można zamówić. Co jesteś w stanie wykonać. Czy publikujesz teksty pisane przez siebie czy też przyjmujesz raczej gotowe artykuły? Czy wykonujesz własne zdjęcia produktu. Jak pokazujesz produkty. Jakie będą potrzebne materiały od klienta to realizacji zlecenia. Wiele szczegółów można dogadać już po otrzymaniu zlecenia ale jeśli pewnych rzeczy nie chcesz realizować to warto o tym napisać w profilu aby zaoszczędzić sobie i reklamodawcom czas na zbędne dyskusje.
- Podawajcie możliwie dokładne i aktualne statystyki swojego konta Facebook, Instagram, Youtube czy strony internetowej. Ważna jest liczba użytkowników (obserwujących) miesięczne statystyki oglądalności. Jeśli mówimy o stronie internetowej warto jako dowód przedstawić zrzuty z ekranu odpowiednich raportów Google Analytics. Dla Instagrama, Facebooka czy Youtube są też dostępne statystyki i trzeba je pokazywać aby być wiarygodnym dla reklamodawców. Z tego powodu trzeba też te dane uaktualniać co jakiś szas.
- Wycena usług influencera. Wyceniając artykuł sponsorowany, publikację na Instagramie, Facebooku czy Youtube trzeba brać pod uwagę konkurencję. Warto zawsze sprawdzić jak wyceniają swoje usługi inni influencerzy o podobnym poziomie wiekości konta Instagram czy kanału Youtube i w tej samej niszy tematycznej. Jeśli jesteście unikatowi i nikt nie publikuje na te same tematy co wy to macie szczęście i możecie dyktować cenę ale to rzadkość. Reklamodawcy porównują ceny i jakość medium.
Jeśli macie już wierne grono obserwujących i stałą publiczność możecie zarabiać dodając do swoich materiałów np. na Facebooku guzik darowizna albo zbierając fundusze od fanów i sponsorów na takich stronach jak:
- W przypadku Youtube i kanałów będących zatwierdzonymi partnerami Youtube możliwe jest też dodawanie do transmisji Live „super chat” i „super sticker” co umozliwia zbieranie datków.
Sponsorów i reklamodawców można i trzeba szukać też indywidualnie.
Szukajcie w internecie, w mediach społecznościowych w prasie, informacji o firmach, których produkty pasują do tematyki waszego bloga, portalu czy konta w mediach społecznościowych. Jesli wasze konto nie jest jeszcze duże zaczynajcie od lokalnych mniejszych producentów. Nawiążcie z nimi kontakt, rozmawiajcie o możliwościach pokazania produktu i korzyściach jakie mogą z tego odnieść. Warto próbować!